fbpx

Шляхи продажу необробленої деревини в Україні.

На цьому тижні Державний торговий майданчик «Prozorro. Продажі» спільно з Українською Асоціацією Меблевиків  провів зустріч із проблем продажу необробленої деревини в Україні. В зустрічі приймали учать зацікавлені організації та особи.

Тема ця, скажемо, відверто давно вже набила всім оскомину, але, оскільки вона в країні все ще не вирішена так, аби задовольнити всіх – і тих, хто вирощує ліс, заготовляє й продає деревину, і тих, хто її переробляє й послуговується нею, – то до цієї теми та її проблем періодично повертаються зацікавлені сторони в надії прискорити процес знайдення оптимального для всіх рішення. І для УАМ це вже не  перша така спроба, але нинішня зустріч чи не вперше така представницька.

Мета зустрічі:

  • сформувати спільне бачення переліку проблем, що заважають ефективному функціонуванню ринку необробленої деревини в Україні;
  • визначити перелік дій, необхідних для вирішення цих проблем;
  • досягти домовленостей про спільний план дій (підготовка змін до законодавства, змін до постанов уряду), необхідних для цього, визначити стейкхолдерів, яких необхідно залучити до такої роботи.

Дослідження проблем ринку необробленої деревини, бачення нинішнього стану продажів, пропозиції щодо усунення існуючих  недоліків.

На початку зустрічі було презентовано дослідження, проведене Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) щодо проблем ринку необробленої деревини, та бачення платформою «Prozorro. Продажі» нинішнього стану продажів необробленої деревини й пропозицій  її представників щодо усунення існуючих у цій справі недоліків.

Як зауважила у вступному слові операційний директор «Prozorro. Продажі» Дарина Марчак (вона разом із Оксаною Донскою, представницею УАМ, була модератором зустрічі), з 1 лютого 2020 року діє Постанова КМУ, яка визначила, що продаж необробленої деревини лісгоспами мають відбуватись виключно через електронні аукціони, зокрема не менше 25% – через електронну торгову систему  «Prozorro.Продажі». Тому це держпідприємство  зараз має безпосереднє відношення до продажів необробленої деревини, не з чужих слів знає ті негаразди, які існують на ринку, та має сформоване бачення того, як їх усунути, тому закономірно, що платформа стала ініціатором та співорганізатором цієї зустрічі.

 «Prozorro. Продажі», базуючись на власному досвіді участі в продажах необробленої деревини в Україні, висловила ряд своїх зауважень і пропозицій, та запропонувала допомогу учасникам ринку у розробленні спільних пропозицій для напрацювання оптимальної моделі регулювання ринку. Зокрема зауважила, що практично не чути консолідованої позиції галузі з приводу того, що її не влаштовує в процесах продажів деревини.

Отже завдання:

сформувати в країні потужну лобістську силу, до позиції якої не можна буде не дослухатися владі; по- друге, потрібно так само спільно активізувати законодавчу ініціативність в означеній тематиці. «Prozorro. Продажі» має достатній потенціал, аби взяти практичну дієву участь у таких напрацюваннях.

Розповіла Дарина Марчак й про участь платформи в пілотному проекті з організації електронних торгів деревиною, яка виявила цілий ряд недоліків  державного регулювання цієї галузі. Зокрема, не дивлячись на норму про те, що деревина має реалізовуватись виключно через електроні аукціони (тобто прямі договори не повинні укладатись), як свідчить статистика, більше половини всього обсягу продажів необробленої деревини і далі продається за прямими договорами.  Постанова визначила, що чверть заготовленої деревини повинна продаватися на майданчику  «Prozorro», але не дала відповіді як повинен реалізовуватись весь інший обсяг деревини в електронному форматі? Оминула постанова й питання заборони укладання прямих контрактів із лісгоспами. Такою постанова на початку року й запрацювала. Ринок, натхненний нею, на початках помітно активізувався, але в квітні- травні – враз суттєвий спад, практично до нуля. Отоді й стало ясно, що чинна постанова про запровадження електронних торгів деревиною не є тим державним документом, який може навести лад у продажах деревини. Приміром, продавці-лісгоспи відверто саботують положення постанови про зниження ціни лотів при повторному їх виставленні на торги, до того ж  виставляють на аукціони деревину невисокої якості. Низька якість неуніфікованих лотів не стимулює покупців їх купувати. Суттєва проблема – не об’єктивне визначення продавцями собівартості пропонованої для продажу деревини. 

Коли платформа «Prozorro», має лише часткове уявлення про те, що відбувається фактично на вітчизняному ринку деревини, то вона не може об’єктивно оцінювати ринок, аби самій діяти максимально об’єктивно.

Висновок:

зазначена постанова так і не зробила ринок деревини в країні прозорим. «Prozorro» має змогу зробити його прозорим лише на 25 відсотків.

Пропозиція:

не просто урядовою постановою, а законодавчо врегулювати виявлені й названі проблеми.

 Аналогічно, не дивлячись на вимогу перевиставляти, зі зниженням ціни, на другий аукціон лоти, які не було продано з першої спроби,лісгоспи майже ніколи не роблять цього. Обов’язкове зниження ціни на другому аукціоні має допомогти вирішити поширену проблему завищеної стартової вартості лотів, яку визначають продавці.

Іншим важливим питанням, що потребує регулювання, є  відсутність уніфікації лотів та наповнення лотів великою кількість різнотипної деревини, що не стимулює покупців їх купувати.

Нарешті, важливою проблемою є відсутність в публічному доступі всієї сукупності інформації щодо того, який обсяг деревини, по якій ціні, та яким покупцям лісгоспи продають необроблену деревину. Зокрема, як зазначила Дарина Марчак, інформація щодо результатів продажу деревини за результатами аукціонів повністю оприлюднюється у відкритому доступі як у детальному, так і в агрегованому вигляді, лише ДП “Prozorro.Продажі”. Інші учасники ринку не роблять цього. Це значно обмежує можливості для аналізу ситуації на ринку, та, відповідно, для виправлення існуючих проблем.  

Таким чином, як зазначила Дарина Марчак, державне регулювання ринку продажу необробленої деревини потребує подальшого удосконалення (у тому числі на законодавчому рівні), та деталізації регулювання, з метою перекриття можливостей для невиконання учасниками ринку окремих норм регулювання.

Хоча в цілому розуміння, що ринок працює недосконало, і це нарешті потрібно змінювати, продемонструвала більшість учасників дискусії, але окремі питання викликали жорсткі баталії.

Зокрема, Любов Полякова, завідуюча сектором міжнародних відносин, науки та зв’язків з громадськістю Держлісагентства, та Василь Масюк, голова Громадської ради при Держлісагентстві України, не погодились із тим, що відкривати дані щодо продажу необробленої деревини понад те, що оприлюднюється зараз, доцільно.

Окрім того, Любов Полякова критично висловилася щодо результатів дослідження USAID, вважаючи, що їх не слід брати за основу нинішньої дискусії на тему продажів деревини в Україні. І додала, що зараз триває  узгодження з усіма зацікавленими сторонами правил торгівля деревиною та розробка законопроекту про ринок деревини в Україні, в який ці правила увійдуть. Було зазначено, що за ініціативи Громадської ради при Держлісагентстві створена робоча група з метою узгодження проекту закону між різними зацікавленими сторонами.

Василь Масюк зауважив, що вважає провальним пілот з продажів необробленої деревини через електроні аукціони. На його думку, електроні аукціони, і тим більше біржова торгівля не є найкращим методом реалізації деревини, і передові країні віддають перевагу все ж прямим контрактам. Також серед його зауважень було те, що комісія на торгах  «Prozorro. Продажі» втричі більша тієї, яку пропонують  регіональні біржові майданчики.

Данило Маландій, учасник урядової робочої групи з питання реформування підходів до управління лісовими ресурсами, який також підключився до дискусії, був ще радикальніший по відношенню до ініціатора зустрічі: «Під виглядом турботи про загальнодержавний інтерес «Prozorro» піклується про власний, прагнучи ковдру (себто торгівлю деревиною) перетягти на свій бік», із чим представниця майданчика, звісно ж, не погодилася. «Ми не вимагаємо, аби вся вітчизняна деревина продавалася через «Prozorro. Продажі», ми за конкуренцію між операторами торгів, але за єдиними правилами, бо зараз вони для кожного свої, тому й невідомо, хто скільки продає й купує деревини за прямими договорами і взагалі поза межами «Prozorro».

За словами Богдана Цуприка, голови Комітету деревообробної та меблевої галузі Європейської Бізнес Асоціації, нинішній розмір комісії на аукціонах означає, що в грошовому вимірі це вартуватиме учасникам торгів до восьми мільйонів гривень, тобто суттєве навантаження на їхні бюджети. До того ж, на його думку, максималізація ціни продажу, не завжди йде на користь державі, адже дорого продаючи деревину, можна зупинити розвиток деревообробної галузі.

У відповідь на це Дарина Марчак зазначила, що підчас внесення змін до регулювання, «Prozorro. Продажі» пропонує значно знизити ставку комісії за продаж необробленої деревини на електронних аукціонах, з метою підвищення інтересу учасників ринку до них. Водночас, вона звернула увагу, що жодна з великих компаній-переробників наразі не купує деревину через електронні аукціони «Prozorro. Продажі», тому говорити про фінансове навантаження на них підстав не має.

Дещо примирити позицію опонентів зміг Юрій Марчук, голова Товариства лісівників України. Під час свого виступу він порушив ще низку важливих проблем функціонування ринку.  Зокрема, те, що прозорість щодо діяльності важлива не лише для лісгоспів, але й для покупців необробленої деревини. «Нині ринок деревини в Україні переживає спад, якого не бачив вже кілька десятиріч. Це й зумовило те, що лісгоспи вдаються до комбінованих лотів, в які включають як деревину, на яку є значний попит, так і деревину, на яку попит не має. Це потрібно їм, аби продати все заготовлене – і таким чином, «виживати». Звичайно ж, цей інтерес суперечить інтересу покупців, які не хочуть купувати деревину низького сорту, яка потрапила в лот. Меблевиків цікавлять високоцінні сортименти» – зазначив пан Марчук.

За словами Марчука, Україна не зможе вийти на ситуацію, коли вся деревина реалізовуватиметься на аукціонах; прямі договори залишаться. За його словами, в Європі працює система «50 на 50», тобто половина деревини продається на аукціонах, а ще половина – за прямими договорами, але вся інформація про них публічно відкрита. За його словами, українські лісівники мають  бажання працювати цивілізовано та відкривати інформацію про свої продажі, але третина лісів в Україні не перебуває під контролем Держлісагентства. Це –  так звані відомчі ліси та самозасівні, які також потрібно контролювати (і зараз законопроект з цього приводу розробляється).

Підсумки зустрічі

В цілому, дискусія виявила неможливість вироблення консолідованої позиції в питанні поліпшення організації продажів необробленої деревини, нинішній стан яких в принципі не влаштовує обидві сторони, які виявилися в ході розмови опонентами.

В таких умовах вироблення спільного плану дій між учасниками ринку, спрямованих на покращення ситуації на вітчизняному ринку деревини, на даний момент є достатньо складним. Тим не менше, сторони, що брали участь в обговоренні, дійшли згоди по кількох наступних кроків, що мають бути здійснені.

По-перше,  УАМ і «Prozorro. Продажі» висловили готовність долучитися до робочої групи з підготовки законопроекту про ринок деревини, аби їхня позиція була почута під час розроблення законопроекту.

По-друге, за пропозицією УАМ було домовлено, що має бути створена робоча група (зокрема, за участі «Prozorro. Продажі» та «ЛІАЦ»)  щодо вироблення єдиних підходів до відкриття даних щодо продажів необробленої деревини.

По-третє, окрема робоча група буде створена для вироблення можливого вирішення проблеми непрозорості та відсутності чіткої методики визначення собівартості необробленої деревини в Україні.

 

Share This: