fbpx

Надзвичайна ситуація – ФЕЙК чи НІ?

Наразі медіа-простором поширюються публікації про введення надзвичайного стану або надзвичайної ситуації у Київській, Житомирській та Чернівецькій областях. Разом з юристами АБ “Гончарук та партнери” та LEGITEAM Law Agency  Українська Асоціація Меблевиків шукали відповідь на питання, чи не фейк це.


Введення надзвичайної ситуації у Київській, Житомирській та Чернівецькій областях

В оголошеннях повідомляється, що рішенням Кабміну 17 березня було введено режим надзвичайної ситуації у Чернівецькій та Житомирській областях. 18 березня  2020 – в Київській.

Деякі представники бізнесу вважають, що введення надзвичайної ситуації – це шанс не виконувати договірні зобов’язання, зокрема з оплати оренди, погашення кредитної заборгованості, своєчасності відвантаження продукції та інших зобов’язань.


Надзвичайна ситуація та надзвичайний стан

Згідно статті 5. про порядок введення надзвичайного стану Закону України “Про правовий режим надзвичайного стану” від 16.03.2000 № 1550-III “Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України.”

“Справа в тому, що в законодавстві України чіткого визначення поняття “надзвичайна ситуація” немає, існує тільки порядок визначення рівнів певних природних або техногенних надзвичайних ситуацій. Варто зазначити, що окремим поняттям є “надзвичайний стан”, введення якого регулюється окремим законом і вводиться він в дію тільки за Указом Президента – в даному випадку саме про надзвичайний стан мова не йде. Визначення або встановлення рівня надзвичайної ситуації взагалі-то належить до компетенції ДСНС, а не обласної ради. Тому наразі важко коментувати, на підставі чого обласна рада прийняла таке рішення, що згідно законодавства напряму не належить до її компетенції. Окрім того, наразі відсутній текст відповідного документу. Таким чином, вказані обставини підлягають додатковому встановленню та аналізу після отримання тексту відповідного рішення” коментує Олег Дорофеєв, адвокат, партнер компанії Legiteam  

“Надзвичайна ситуація – це фактично підвищена готовність всіх органів та служб до ліквідації тієї чи іншої події. коментує Михайло Гончарук, адвокат, керуючий партнер АБ “Гончарук та партнери”. В даному випадку такою подією є коронавірус.  І тому говорити про те, що в Україні введений надзвичайний стан не має підстав. Фактично під час надзвичайної ситуації посилюється готовність всіх служб та органів до оповіщення населення, створення відповідних підрозділів, штабів по ліквідації такої надзвичайної ситуації, евакуації людей у випадку необхідності тощо. Фактично своїм рішенням на території Київської області зафіксували те, що і так є надзвичайна ситуація, яку потрібно ліквідовувати в режимі повної готовності.”

Питання введення та реалізації заходів на випадок надзвичайної ситуації регулюються Кодексом цивільного захисту населення України. Відповідно до цього кодексу “надзвичайна ситуація – обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності”.


Можна виділити деякі повноваження органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту:

1) забезпечення цивільного захисту на відповідній території;
2) забезпечення реалізації вимог техногенної та пожежної безпеки на суб’єктах господарювання, що належать до сфери їх управління, які можуть створити реальну загрозу виникнення аварії;
3) керівництво створеними ними аварійно-рятувальними службами, формуваннями та спеціалізованими службами цивільного захисту, місцевою та добровільною пожежною охороною, забезпечення їх діяльності та здійснення контролю за готовністю до дій за призначенням;
4) забезпечення оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій, у тому числі в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі;
5) організація робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідній території міст, селищ та сіл, а також радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків таких ситуацій;
6) контроль за станом навколишнього природного середовища, санітарно-гігієнічною та епідемічною ситуацією;
7) розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування суб’єктів господарювання в особливий період, що належать до сфери їх управління;
8) завчасне накопичення і підтримання у постійній готовності засобів індивідуального захисту для населення, яке проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення і зонах спостереження суб’єктів господарювання радіаційної небезпеки I і II категорій, та формувань цивільного захисту, а також приладів дозиметричного і хімічного контролю та розвідки.


Що стосується суб’єктів господарювання в умовах режиму надзвичайної ситуації:

Введення режиму надзвичайної ситуації вимагає від суб’єктів господарювання в залежності від кількості працівників, створити або підрозділ цивільного захисту, або призначити відповідну посадову особу, яка буде відповідати за цивільний захист працівників. До повноважень таких осіб чи  підрозділів буде входити інформування працівників про режим надзвичайної ситуації, проведення відповідних тренувань, інструктажів тощо. 

Просимо не піддаватись суспільній паніці та перевіряти інформацію! Команда УАМ працює дистанційно у звичному режимі й залюбки відповість на ваші запитання. Бажаємо усім міцного здоров’я!

 

Share This: